Lens Impression
2006年に販売された50mmf1.3のMS-MODE-Sの後も宮崎さんは精力的に新しい設計のレンズを開発されてきましたが、比較的F値の暗い堅実的なレンズが中心でした。そして2012年満を持したように、この50mmf1.1のSonnetarを製作します。
このレンズの最大の特徴は、@ライカ・フルサイズをカバーする50mmf1.1という大口径標準レンズであるにも関わらず、ズミルックス35mmと50mmf1.4の中間サイズというようなコンパクトなサイズ。A世界初?と思われる後群移動によるコマ収差の調整機能(ユーザーが可能)。Bそしてさらにオプションで用意されている(一般に告知されているかどうかは不明ですが)ソフト量増加対応の3点でしょう。
どれも驚くべき特徴です。
ちなみに私のこの個体は、ソフト対応されたものです。今回連続して試しましたが、結構使いこなすのに手間取りました。外見の優美さにかかわらず、中身は相当の暴れ馬なのかもしれません。
Although Mr.Miyazaki of MS-OPTICAL R&D has been continuously developing
new lenses after he introduced his 1st mile-stone MS-MODE-S 50mmf1.3, his
production were rather small and dark apperture. In 2012, he at last introduced
this Sonnetar 50mm f1.1.
The biggest 3 chracteristic of Sonnetar is 1/Surprising small size as Leica
full size covered 50mmf1.1. 2/The amazing manual Coma aberration control
system by moving the lens rear element by user himself. 3/Optional addition
and control of soft focus effect by sending to MS-Optical.
All function are so fantastic.
My lens was modified to increase of soft effect by Mr.Miyazaki which is
not so much. I concentrated in testing this lens in a couple of days, but
I found it rather difficult to master both its handling and its description..
|